Купівля товару чи послуги не повинна бути лотереєю - Олег Богінський

Х1
16 марта 2021, 14:25

За невеликий проміжок часу від свого призначення на посаду керівника Головного управління Держспоживслужби у Харківській області Олег Богінський встиг привернути увагу як пересічних споживачів, так і нечистих, чи не зовсім чистих на руку ділків, що наживалися, фактично, на безпеці покупців. Сам Олег Валерійович переконаний: час, коли купівля товару чи послуги була такою собі «руською рулеткою», минув. Харківщина призвичаюється торгувати в рамках встановлених правил та норм. Про це та інше керівник Головного управління Держспоживслужби у Харківській області поділився в інтерв´ю.

Олеже Валерійовичу, доволі смілива думка, що до Вас все було погано, а тепер ми заживемо добре…

- У жодному разі так казати не можна. Давайте начистоту. Робота велася і до мене, вестиметься й далі. Але я низка фактів, які доводять, що раніше в роботі Держспоживслужби у Харківській області значною мірою був присутній «людський фактор». Не дивним ні для кого було, що фахівці можуть «не помітити» відсутності ветекпертизи м´яса чи яєць на ринку міста, ніхто не переймався тим, що в магазині поруч із легальною електронікою може продаватися «сіра», завезена за сумнівних обставин. Якщо з гумором, то однією зі своїх задач я бачу повернення людям вміння дивуватися. Не можуть бути буденними очевидні порушення законодавства…

Але ж і покупців, і підприємців така ситуація, мабуть, цілком задовольняла: нижчі ціни, менше навантаження на бізнес…

- Зовсім ні. Нижча ціна й менше навантаження на бізнес – це стовідсоткові міфи, які свого часу були вигадані, щоб якось виправдати протиправні дії. Жоден бізнес не виграє від того, що продає несертифікований товар, жоден продавець не виграє, якщо продасть неперевірені продукти. А от проблеми, які рано чи пізно від цього будуть – це неминуче. І ці проблеми набагато серйозніші, ніж виграш у кількасот гривень.

Робота Держпродпотребслужби потрібна, в першу чергу, продавцю. Дуже мало тих, хто реалізує товари власного виробництва. А це означає, що продавець просто не може повною мірою відповідати за якість товару. Ось тут кожен для себе і має визначитися: чи хоче він відповідати за чиїсь помилки у разі, якщо накоїть лиха проданим товаром, чи, все ж таки, убезпечиться тим, що працюватиме у межах закону. Ситуація, коли людина розраховує на «пронесе» схожа на перевірку наявності газу в приміщенні сірником: десять разів, може, й не вибухне, але ж колись обов´язково трапиться той одинадцятий раз…

А покупці у такій ситуації зовсім не захищені. Економія, якщо, навіть, вона є, зовсім незначна. А ось повернути, обміняти товар, скористатися гарантією чи звернутися до правоохоронців по захист в такому випадку вкрай складно. Купуючи щось «майже за законом», ми не можемо розраховувати на захист закону.

Звучить чудово. Та всі давно звикли, що завжди можна домовитися…

- Доведеться звикати, що тепер домовитися не вийде. Наприклад, у порівнянні з минулим роком, за який порушення виявили лише у 12 з 22-х перевірених лабораторій ветеринарно-санітарної експертизи, які знаходяться на всіх агропродовольчих ринках міста та області, , за півтора місяці цього року перевірено усі 73 лабораторії та в усіх були знайдені порушення. Тут варто розуміти, що важливі не лише і, навіть, не стільки виявлені порушення, скільки готовність керівництва виправити їх у найкоротші терміни. Та, як виявилося, не всі дотримуються такої думки. Окремо з не найкращої точки зору ми виділяємо лабораторію №7 на «Кінному ринку». Саме там були виявлені значні порушення: відсутність позначок придатності м’яса, фальсифікації з боку завідувача цієї лабораторії та навіть взагалі не проведення санітарних експертиз м’яса перепілок, курей, вуток та перепелиних яєць, що могло призвести до страшних наслідків для покупців цих продуктів. Більше того, саме через нашу принципову позицію щодо нетерпимості до цих порушень на співробітника нашої служби був скоєний напад, і він досі перебуває у лікарні. Але навіть такі відверті бандитські дії прихильників методів 90-х не спинять нас у роботі з наведення ладу на ринках Харківщини.

Розуміння, що робота в рамках закону – неминуча й обов´язкова прийде до кожного. Вже сьогодні переважна більшість готова працювати чисто. А якщо таке розуміння ще не прийшло, ми допоможемо.

Як допоможете? Штрафи, приписи, санкції?

- І штрафи, і приписи також. Ми допомагаємо наповнювати бюджет, оскільки саме бюджетні кошти потім витрачаються на ліквідування наслідків «сірої» торгівлі. У нас є що сказати в цьому питанні. Так, за весь минулий рік співробітниками служби було проведено 123 перевірки, виявлено 29 порушень та винесено штрафів на суму 209,1 тис гривень. Менше ніж за два місяці 2021 року таких штрафів було накладено суму 238,0 тис гривень. Значна частини цієї суми – штрафи за ввезення «сірих» смартфонів одним з відомих магазинів техніки. Лише цей продавець має сплатити штраф у розмірі 102,0 тис грн. І тут дуже важливо не лише накласти штрафні санкції. Ми робимо все, щоб повторення порушень були невиправданими. Розумієте, люди, що ввозять «сірий» товар, що не проводять ветекспертизи, що порушують інші правила, які належать до компетенції Держпродспоживслужби – представники бізнесу. Усі вони добре вміють рахувати. Якщо для них стане очевидним, що порушувати закон економічно невигідно, ми позбудемося більшої частки таких порушень. Неупередженість, невміння «домовитися» й професійна робота спеціалістів Держпродпотребслужби, коли виявляється переважна більшість порушень – найкращі ліки для горе-ділків.

- Ситуації бувають різними: хтось з покупців хочу поскаржитися, хтось з підприємців – отримати вичерпну інформацію, щоб не порушувати закон… Як контактувати з Держродспоживслужбою?

- Починаючи з 9 березня в Харківській області працює"Консультаційний центр захисту прав споживачів". Мета консультаційного центру – це, по-перше, допомога споживачам та малому бізнесу всіма можливими засобами: консультації, реагування на скарги, допомога в оформленні звернень, питання метрологічного нагляду, тощо. За всіма цими питаннями Консультаційний центр захисту споживачів надає інформаційну допомогу, як під час особистого прийому, так і за телефоном та онлайн. Ми створюємо всі умови, щоб споживачі мали надійний захист, а суб´єкти бізнесу, за наявності бажання, мали всі можливості працювати в рамках чинного законодавства. А ті з представників бізнесу, хто не скористається такою можливістю й продовжить наживатися на безпеці споживачів, можуть бути впевненими: за власні дії доведеться відповісти. Без варіантів. Купівля товару чи послуги в Харківській області ніколи більше не буду нагадувати «руську рулетку».

 

 

Поделиться: